zondag 25 april 2010

GAE & Tapestry

Applicaties die moeten draaien in de Google App Engine kun je ontwikkelen in Eclipse en de door Google ontwikkelde plugin. Het maken en deployen van een applicatie is daarmee nog simpeler dan het genereren van een war-file voor Tomcat. Met een druk op de deploy knop wordt je applicatie online gezet.

Als eerste GAE projectje wilde ik een Hello World uit het Tapestry (een framework van Apache) project in GAE deployen. De vraag hierachter is hoe eenvoudig het is om een bestaand framework in de cloud te draaien.

Zoiets begint natuurlijk met even Googlen en de eerste hit is een tutorial hoe je tapestry 5.1 in de App Engine kunt draaien. Helaas werkte het niet (meer) zo simpel omdat een van de XML parsers die Tapestry gebruikt niet (meer) is goedgekeurd door Google. Er waren volgens andere blogs enkele hacks nodig om het aan de praat te krijgen, maar helaas leek ook dat niet het verschil te maken. (Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zag.)

Op weer andere blogs las ik dat de nieuwe Tapestry 5.2 wel in GAE kon draaien. En inderdaad, de foutmelding zag er nu ineens anders uit. Het duurde nog even voordat ik ondekt had dat GAE case-sensitive is en dat de template files dus exact dezelfde naam moeten hebben als de bijbehorende classes (wat lokaal onder Windows niet het geval is). Daarmee rekening houdend, heb je het allemaal zo aan de praat en kunnen we vast stellen dat het gebruiken van een bestaand framework in de App Engine geen probleem is mits alle dependencies goedgekeurd zijn door Google.

Ik moet wel toegeven dat het mij enkele uren kostte om de simpele Hello World aan de praat te krijgen, daarom nog een keer de twee pointers:
  • Gebruik de snapshot van Tapestry 5.2;
  • GAE is case sensitive, noem daarom je class geen Index en de template index.tml.




http://www.atentia.net/2010/04/tapestry-on-gaej-java-lang-verifyerror-stack-size-too-large-solved/

Geen opmerkingen: