woensdag 17 februari 2010

GWT 2.0

In het kader van persoonlijke ontwikkeling heb ik met mijn werkgever afgesproken om komend jaar één dag per week te besteden aan het leren van nieuwe (werk gerelateerde) vaardigheden. Tijdens het normale werk is er vaak geen tijd om ergens wat dieper in te duiken, of om een onbekende techniek, die wellicht heel handig zou kunnen zijn, te onderzoeken. Tijdens mijn nieuwe dag in de week neem ik de tijd om met deze onbekende technieken te experimenteren. In deze blog wil ik zo nu en dan kort vertellen wat ik geleerd of gemaakt heb.

Om die reden ben ik kort geleden weer eens aan de slag gegaan met Google Web Toolkit 2.0 (GWT). GWT is een Java-framework dat het mogelijk maakt om JavaScript-applicaties te ontwikkelen in een Java omgeving. Het maken van wat exotischere JavaScript-applicaties is vervelend omdat de verschillende webbrowsers eigen JavaScript engines (en HTML renderers hebben). De ene fabrikant volgt de JavaScript standaard stricter dan de andere, waardoor er kleine verschillen zijn ontstaan. Een JavaScript-applicatie kan zich daarom op verschillende manieren gedragen in verschillende browsers. De programmeur moet hier rekening mee houden door in sommige gevallen functionaliteit op verschillende manieren te programmeren. Daarnaast is het debuggen van een JavaScript applicatie een vervelende klus.

GWT geeft ons een omgeving waarin we op een hoger niveau een applicatie kunnen ontwikkelen. Gebruikmakend van libraries en tools van Google, kun je je webapplicatie helemaal in Java ontwikkelen, debuggen en testen. Wanneer je klaar bent kun je je code omzetten naar JavaScript-code. Tijdens deze stap wordt er rekening gehouden met de browser verschillen. De ontwikkelaar is daarom sneller klaar, of kan in dezelfde tijd een geliktere applicatie in elkaar zetten.

GWT had lang last van kinderziektes en onvolledigheden, maar inmiddels kunnen we bij versie 2.0 zeggen dat GWT volwassen is geworden. Ik kan daarom iedereen die bezig is met webapplicaties aanraden er eens naar te kijken.

2 opmerkingen:

jan zei

Ha die Gerben: een hond heeft een baas, een werknemer heeft een collega, of een werkgever :)

Gerben Kegel zei

Goed punt.